Nawierzchnie zewnętrzne
- Szczegóły
- Kategoria: Nawierzchnie, ogrodzenia i bramy
- Opublikowano: wtorek, 17, lipiec 2012 11:52
- Super User
- Odsłony: 6172
Wykonuje się je z materiałów:
- ceramicznych (o zwartej strukturze - klinkierowe lub kamionkowe);
- drewnianych (bale, drewniana kostka brukowa);
- kamiennych (granit, bazalt);
- tworzyw sztucznych (płytki i kostki z granulatu gumowego);
- kruszyw (piasek, żwir, tłuczeń);
- betonu - nawierzchnie monolityczne z odciśniętym wzorem (beton stemplowany) oraz płytki chodnikowe, kształtki i kostki betonowe; barwione w masie lub powierzchniowo;
- asfalt.
Coraz popularniejszym materiałem, stosowanym zarówno w przydomowych ogrodach, jak i na chodnikach oraz drogach wewnątrzosiedlowych jest kostka brukowa.

Kształty kostek brukowych
Nawierzchnia taka jest trwała i estetyczna, z innych zalet można wymienić:
- możliwość stworzenia ciekawych form wizualnych poprzez zastosowanie różnych kolorów i kształtów kostki;
- łatwość usuwania awarii mediów znajdujących się pod ziemią - nawierzchnię można rozebrać i odtworzyć bez strat materiałowych;
- możliwość niestosowania krawężników - kolorami można różnicować funkcje fragmentów nawierzchni, np. odgraniczyć od chodnika parking lub ścieżkę rowerową;
- dużą odporność na obciążenia statyczne, dynamiczne i punktowe;
- odporność na środki chemiczne;
- łatwość wykonania.

Foto: CRH KLINKIER
Kostki mają grubość od 4 do 8 cm:
- 4 cm - do wykonywania ścieżek ogrodowych i tarasów na gruncie;
- 6 cm - dla ruchu pieszego, ruchu pojazdów niemechanicznych oraz samochodów do 3,5 tony;
- 8 cm - dla intensywnego ruchu samochodów osobowych, ciężarowych i innych ciężkich pojazdów;
- 10 cm - dla intensywnych obciążeń, np. na placach manewrowych.
Podczas układania kostki pamiętaj:

Foto: CRH Klinkier
- najpierw należy usunąć nienośną warstwę gruntu (od 30 do 50 cm) oraz korzenie i rośliny, następnie ukształtować łożysko drogi lub traktu i zagęścić walcem lub płytą wibracyjną;
- na tak przygotowanym podłożu wykonuje się podbudowę ze żwiru, grysu lub tłucznia. Jej grubość w przypadku intensywnego ruchu pojazdów mechanicznych powinna wynosić 25-40 cm, w innych przypadkach wystarczy 15 cm;
- następnie wykonuje się podsypkę (warstwę wyrównawczą z piasku) grubości od 3 do 5 cm;
- na podsypce układa się już kostkę - elementy o prostych krawędziach układa się z zachowaniem 3-milimetrowej spoiny, elementy o krawędziach fazowanych (ściętych) układa sie ściśle;
- po ułożeniu spoiny należy wypełnić piaskiem, a następnie powierzchnię traktu ubić wibratorem płytowym. w przypadku intensywnego ruchu pojazdów mechaniczinych powinna wynosić 25–40 cm, w innych przypadkach wystarczy 15 cm;
- następnie wykonuje się podsypkę (warstwę wyrównawczą z piasku) grubości od 3 do 5 cm;
- na podsypce układa się już kostkę – elementy o prostych krawędziach układa się z zachowaniem 3-milimetrowej spoiny, elementy o krawędziach fazowanych (ściętych) układa się ściśle;
- po ułożeniu spoiny należy wypełnić piaskiem, a następnie powierzchnię traktu ubić wibratorem płytowym.
