• Siedziba:
  • ul. Zielona 6
  • 74-400 Dębno
  • tel. 95 760 9126
  • kom. 669 969 430
  • fax. 95 760 9127
  • godz. otwarcia
  • pon.-pt 7:00 - 17:00
  • sob. 7:00 - 14:00
  • Oddział:
  • Droga Zielona 2
  • 74-400 Dębno
  • tel./fax 95 760 4771

  • godz. otwarcia
  • pon.-pt 8:00-17:00
  • sob. 8:00-14:00
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

Nawierzchnie zewnętrzne

Wykonuje się je z materiałów:

  • ceramicznych (o zwartej strukturze - klinkierowe lub kamionkowe);
  • drewnianych (bale, drewniana kostka brukowa);
  • kamiennych (granit, bazalt);
  • tworzyw sztucznych (płytki i kostki z granulatu gumowego);
  • kruszyw (piasek, żwir, tłuczeń);
  • betonu - nawierzchnie monolityczne z odciśniętym wzorem (beton stemplowany) oraz płytki chodnikowe, kształtki i kostki betonowe; barwione w masie lub powierzchniowo;
  • asfalt.

Coraz popularniejszym materiałem, stosowanym zarówno w przydomowych ogrodach, jak i na chodnikach oraz drogach wewnątrzosiedlowych jest kostka brukowa.

Kształty kostek brukowych

Nawierzchnia taka jest trwała i estetyczna, z innych zalet można wymienić:

  • możliwość stworzenia ciekawych form wizualnych poprzez zastosowanie różnych kolorów i kształtów kostki;
  • łatwość usuwania awarii mediów znajdujących się pod ziemią - nawierzchnię można rozebrać i odtworzyć bez strat materiałowych;
  • możliwość niestosowania krawężników - kolorami można różnicować funkcje fragmentów nawierzchni, np. odgraniczyć od chodnika parking lub ścieżkę rowerową;
  • dużą odporność na obciążenia statyczne, dynamiczne i punktowe;
  • odporność na środki chemiczne;
  • łatwość wykonania.

Foto: CRH KLINKIER

Kostki mają grubość od 4 do 8 cm:

  • 4 cm - do wykonywania ścieżek ogrodowych i tarasów na gruncie;
  • 6 cm - dla ruchu pieszego, ruchu pojazdów niemechanicznych oraz samochodów do 3,5 tony;
  • 8 cm - dla intensywnego ruchu samochodów osobowych, ciężarowych i innych ciężkich pojazdów;
  • 10 cm - dla intensywnych obciążeń, np. na placach manewrowych.

Podczas układania kostki pamiętaj:

Foto: CRH Klinkier

  • najpierw należy usunąć nienośną warstwę gruntu (od 30 do 50 cm) oraz korzenie i rośliny, następnie ukształtować łożysko drogi lub traktu i zagęścić walcem lub płytą wibracyjną;
  • na tak przygotowanym podłożu wykonuje się podbudowę ze żwiru, grysu lub tłucznia. Jej grubość w przypadku intensywnego ruchu pojazdów mechanicznych powinna wynosić 25-40 cm, w innych przypadkach wystarczy 15 cm;
  • następnie wykonuje się podsypkę (warstwę wyrównawczą z piasku) grubości od 3 do 5 cm;
  • na podsypce układa się już kostkę - elementy o prostych krawędziach układa się z zachowaniem 3-milimetrowej spoiny, elementy o krawędziach fazowanych (ściętych) układa sie ściśle;
  • po ułożeniu spoiny należy wypełnić piaskiem, a następnie powierzchnię traktu ubić wibratorem płytowym. w przypadku intensywnego ruchu pojazdów mechaniczinych powinna wynosić 25–40 cm, w innych przypadkach wystarczy 15 cm;
  • następnie wykonuje się podsypkę (warstwę wyrównawczą z piasku) grubości od 3 do 5 cm;
  • na podsypce układa się już kostkę – elementy o prostych krawędziach układa się z zachowaniem 3-milimetrowej spoiny, elementy o krawędziach fazowanych (ściętych) układa się ściśle;
  •  po ułożeniu spoiny należy wypełnić piaskiem, a następnie powierzchnię traktu ubić wibratorem płytowym.